« Travanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Pitanje iz naslova postavljeno je učenicima sedmog razreda na satu Povijesti. Uslijedio je odgovor koji se čuje svake nastavne godine: „Predsjednik!“
U vrijeme prosvjetiteljstva kraljevska apsolutna vlast susreće se sa zahtjevima za ograničenjem vladarevih ovlasti. Iskoristili smo ovu povijesnu pozadinu kako bismo apsolutizam usporedili s današnjim, demokratskim sustavom koji se bazira na međusobnoj kontroli institucija koje čine trodiobu vlasti.
Kako bismo proveli radionicu učenici su podijeljeni na četiri grupe: Sabor, Vlada, Predsjednik/ica, Sud. Svaka grupa proučila je dio iz Ustava RH koji se odnosi na ovlasti i obveze određene institucije. Zatim su pred njih postavljeni izazovi na koje su trebali odgovoriti. Učenici su npr. raspravili o tome tko u državi mijenja zakon o dopuštenoj razini alkohola u krvi za vrijeme vožnje, na koji način dolazimo do novog sastava Vlade nakon izbora, što se događa ako Ustavni sud ne obavlja dobro svoj posao, što ako nastane manjak u državnoj blagajni tj. tko donosi novi proračun, tko će reagirati protiv zakona koji diskriminira manjine…
Učenici su uspješno riješili sve izazove te ustvrdili kako im je sada puno jasnije funkcioniranje vlasti. Također, raspravom smo zaključili kako je pravo glasa i izlazak na izbore dužnost koju su prethodne generacije teškom mukom izborile, a danas ju odrasli, nažalost, često zanemaruju.
(Usput, odgovorili smo i na početno pitanje iz naslova. 😊)